Barwy natury oczami ptaka – wystawa fotografii Piotra Krupy w Krośnie

W imieniu Organizatorów i swoim, zapraszamy serdecznie na wystawę fotografii Piotra Krupy “Barwy natury oczami ptaka”, której wernisaż odbędzie się 26 stycznia 2017 roku o godzinie 18:00 w Piwnicy PodCieniami – Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Rynek 5, Krosno.

wystawa będzie czynna do 17.02.2017.
Wystawa jest Nagrodą Dyrektora Muzeum Rzemiosła w Krośnie w 8. Ogólnopolskim Biennale Fotografii “Krosno – Miasto i ludzie. Pozdrowienia z Krosna” 2015 za pracę “Bez tytułu”.

Piotr Krupa (1966 – 2016)
Urodzony w Rzeszowie. Artysta fotografik, pilot, podróżnik, dziennikarz „Przeglądu Lotniczego”. Członek do Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego. Jego prace zauważane i nagradzane były w wielu konkursach krajowych i zagranicznych (m. in. IPA, National Geographic). Prace Piotra Krupy pokazywane były na kilkadziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Członek Aeroklubu Polskiego, gdzie jako przedstawiciel Kadry Polski reprezentował nasz kraj na ogólnopolskich oraz światowych pokazach i zawodach motoparalotniowych (wielokrotny medalista mistrzostw Polski, Europy i Świata). Połączył dwie pasje, które składają się na to, że fotografuje z innej perspektywy – z „lotu ptaka”. Zginął podczas zawodów motoparalotniowych “Riverfly” w 2016 roku w Płocku.

Fascynującym rezultatem połączenia dwóch pasji Piotra Krupy: fotografii i motoparalotniarstwa, jest jego obszerna i oryginalna twórczość. Widoki Ziemi z wysokości lotu ptaka – główny temat, w którym się twórczo realizuje, naznaczone są jakością technicznego mistrzostwa, jakie osiągnął w obu tych dziedzinach. Jednak o ich wartości artystycznej decyduje zupełnie coś innego: to coś, to umiejętność posługiwania się fotograficznymi środkami wyrazu i budowania przy ich pomocy własnej, indywidualnej formy wypowiedzi twórczej. W fotografiach Piotra Krupy bowiem z trudem odczytuję się rzeczywistość, choć są one z niej zdjętymi, wiernymi kalkami. Zapewne w dużej mierze dlatego, że tylko nie liczni mają możliwość oglądać ją z takiej perspektywy- ale przede wszystkim dlatego, że odbiera się je jako czysto abstrakcyjne obrazy. Obrazy zachwycające bogactwem wysmakowanych struktur, skomplikowanych rysunków i wyrafinowanych, światłem tonowanych barw, scalonych w harmonijną całość kompozycją kadru. Te skojarzenia z obrazem- jego płaskością- dodatkowo pogłębia sposób fotografowania: artysta najczęściej ustawia obiektyw prostopadle w dół, co pozwala mu optycznie spłaszczać wypukłości terenu, wykorzystywać graficzne walory cieni i unikać zniekształceń przestrzeni, spowodowanych zarówno kulistością Ziemi, jaki i rozmywaniem się ostrości, będącego skutkiem różnic w odległościach. Jakkolwiek wydaję się, że celem artysty jest tu przede wszystkim uzyskanie efektu estetycznego, ten zabieg służy także dokumentalnemu aspektowi tych zdjęć, stanowiącego niejako ich „drugie dno”. Jak na rozmaitość fotografowanych „krajobrazów” i miejsc, barw i światła różnych pór dnia i roku, prace Piotra Krupy cechuje nadrzędna, wspólna im wszystkim równowaga i – przy ogromnej rozległości i mnogości fragmentów przestrzeni, z których „wycina” swoje obrazy- oszczędność kompozycji. Szuka uporządkowanych rytmów: często wykorzystuje do tworzenia plastycznych podziałów prac długie, gładkie pasma rzek i cieków wodnych oraz równolegle układające się wzdłuż nich pasy kamienistych lub piaszczystych brzegów i lasów. Czasem zawęża kadr do pojedynczej formy krajobrazowej, znajdującej się na tle wizualnie jednolitej płaszczyzny- jak w fotografii z oczkiem wody w środku równomiernej struktury z wyschniętego, spękanego błota, tej z niezwykłym „okiem”, ukształtowanym z wyższych zarośli na tle pola, zrytmizowanego bruzdami orki, czy tej z małą wysepką na środku wody, otoczoną promieniami z ulotnych śladów startujących do lotu ptaków. „Poluje” na efektowne kolorystyczne fragmenty, z których, umiejętnie kadrując, czyni główne elementy kompozycji. Najpiękniejsze z nich to te, eksponują głębie i rozmaitość kolorów wody, smug różnokolorowych skał, bogactwo odcieni zieleni i rozżarzonych jesiennych kolorów lasów czy cieniowaną szarością, biel lodowców.
Konsekwencją zarówno kadrowania, jak i treściowego przesłania fotograficznych obrazów Piotra Krupy przywodzi na myśl słowa Bernarda Descamps1: Fotografia jest w rzeczywistości autoportretem, wewnętrznym obrazem rzuconym na przedmiot czy też na codzienną rzeczywistość, których zwyczajowe znaczenie zostaje w ten sposób zmienione. Podróżuje, by spotkać się z samym sobą, by odnaleźć obrazy, które są we mnie, i które niestrudzenie staram się odsłaniać.
Odnosi się wrażenie, że Piotr Krupa wznosi się w przestworzach i szybuje z ptakami w tym samym celu…

Stanisława Zacharko
historyk sztuki, artysta fotografik, dyrektor BWA w Kielcach

Zapraszamy do fotorelacji z wernisażu:

[peg-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/api/user/114396817731849723098/albumid/6380263381709313281?alt=rss&kind=photo”  ]

Wyniki konkursu fotograficznego “Orszak i my 2017”

Konkurs fotograficzny Orszak i my 2017 został rozstrzygnięty!
Jury w składzie:
Przewodniczący Jury – Grzegorz Kobiernik – fotograf, wiceprezes Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego,
Członek Jury – Tadeusz Poźniak, fotograf
Członek Jury – Krystyna Łobos, przedstawiciel Orszaku Trzech Króli w Rzeszowie
wyłoniło zwycięzców w tegorocznym III konkursie fotograficznym “Orszak i my”.

I miejsce: “Spragnione owieczki” autor: Zbigniew Marek
I miejsce: Spragnione owieczki autor: Zbigniew Marek

II miejsce: “W objęciach … zła?” autor: Julia Piejko
II miejsce: W objęciach ... zła? autor: Julia Piejko

III miejsce: “Cukierek dla Dzieciątka” autor: Renata Kwiatkowska
III miejsce: Cukierek dla Dzieciątka autor: Renata Kwiatkowska

oraz dwa wyróżnienia
“Rodzina ponad różnicami” autor: Grzegorz Bednarski
Wyróżnienie: Rodzina ponad różnicami autor: Grzegorz Bednarski

“Uśmiech to podstawa” autor: Piotr Owsiany
Wyróżnienie: 
Uśmiech to podstawa autor: Piotr Owsiany

Gratulujemy serdecznie.

wernisaż wystawy Kapitał Sztuki ZPAP, ZPAF, ZPAR, PSEP- Suplement 2016 w BWA Kielcach

W poniedziałek 9 stycznia, w kilkuosobowej grupie wysłanników z RSF, uczestniczyliśmy w wernisażu “Kapitał Sztuki ZPAP, ZPAF, ZPAR, PSEP- Suplement 2016” w BWA Kielcach.
W ramach tej dorocznej wystawy, przedstawiającej obszerną twórczość Artystów należących do wyżej wymienionych Związków, miała również swoje miejsce, ekspozycja upamiętniająca naszego przyjaciela i kolegę Piotra Krupę, który odszedł nagle od nas w zeszłym roku.
Dziękujemy, za upamiętnienie Jego osoby. Wspominając tych, którzy odeszli, utrwalamy pamięć o nich.

Zapraszamy do krótkiej fotorelacji Marcina z wernisażu.

[peg-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/api/user/114396817731849723098/albumid/6374462836690712817?alt=rss&kind=photo” ]

Spotkajmy się… na Orszaku Trzech Króli w Rzeszowie

W Nowy Rok wchodzimy z nowymi pomysłami, ale starych – sprawdzonych nie zarzucamy, więc comiesięczne plenery w (prawie zawsze) pierwszy weekend miesiąca będziemy kontynuować :).

Zapraszamy serdecznie w najbliższy piątek 6 stycznia na wspólny plener fotograficzny podczas Orszaku Trzech Króli w Rzeszowie.

Start – piątek 6 stycznia godz. 11:00 – Parking przy Hali na Podpromiu – pod Mostem Zamkowym.

Plener ma tym razem charakter reportersko – dokumentalny, połączony z konkursem fotograficznym na najlepsze zdjęcie z Orszaku. Szczegóły dotyczące konkursu można znaleźć na stronie https://www.rsf.rzeszow.pl/2017/01/konkurs-fotograficzny-orszak-trzech-kroli-2017/

Ze względu na przewidywane duże tłumy, spacerować w zwartej grupie może się nam nie udać, więc każdy mógł będzie “robić to co lubi” :).

Zachęcamy uczestników do przesyłania zdjęć z wcześniejszych spacerów, ponieważ chcemy zrobić z tego wystawę.

Dla przypomnienia ogólne założenia:

  • Plener otwarty jest dla wszystkich chętnych do spacerowania z aparatem ?
  • Ze zdjęć potem robimy wspólną galerię na stronie RSF i fanpage’u RSF, a wybrane zdjęcia trafiają na Rzeszów Street Photo – każdy może przesłać maksymalnie 5 szt na adres miesieczniki@rsf.rzeszow.pl.

Janusz Witowicz “Ptaki nasze powszednie” w Galerii Nierzeczywistej

Zapraszamy serdecznie w piątek 13 stycznia 2017 roku o godz. 18:00 na uroczysty wernisaż wystawy fotografii Janusza Witowicza “Ptaki nasze powszednie”.

Ptaki nasze powszednie

Pieśni obcych ptaków są niczym opowieści o zamorskich krajach i miastach jak z baśni. Któż nie marzy o tym, by być wolnym jak ptak i wędrować po świecie mając w skrzydłach szum wiatru. Egzotyczne, kolorowe ptaki są jak przybysze i pielgrzymi odwiedzający również Rzeszów na trasach swoich przelotów. Ich obecność zauważa i zachowuje w fotograficznych ujęciach Janusz Witowicz. Co więcej zauważa on również piękno tych ptaków, które towarzyszą nam w codziennym życiu, a których obecności często nie dostrzegamy.

Fotografie prezentowane na autorskiej wystawie Janusza Witowicza pt. Ptaki nasze powszednie, którą od 13 stycznia do 9 lutego 2017 roku można będzie oglądać w Galerii Nierzeczywistej Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego przy ul. Matejki 10 w Rzeszowie są swoistą fotograficzną dokumentacją tego jak wiele różnorodnych i pięknych ptaków można zobaczyć w naszym mieście i jego okolicach. Kunszt fotograficzny i „bystre oko” autora sprawiają, że zarazem są fotograficznymi „opowieściami” o pięknie i różnorodności ptaków.

Przez swój wysoki poziom i duży wybór prezentowanych prac wystawa Ptaki nasze powszednie pokazuje, że to co wydaje się być znane, codzienne, powszednie, szare, niczym jak „szary wróbel”, jest tak naprawdę pełne uroku, barwnych emocji, życia i ukrytych znaczeń.

Agnieszka Szafirska

Janusz Witowicz ur. 16 XII 1937, w Tarnopolu, absolwent I Liceum (1955), studiował na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej (1955–60), artysta, fotografik, Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego, specjalizuje się w fotografii kreacyjnej, prace swoje prezentował na wielu krajowych i zagranicznych wystawach, uzyskał ponad 30 medali oraz liczne wyróżnienia na konkursach fotograficznych, jego nazwisko znalazło się w „Antologii Fotografii Polskiej 1839 – 1989” Jerzego Lewczyńskiego.

aż pióra lecąAż pióra lecą, fot. Janusz Witowicz

Druga eskadraDruga eskadra, fot. Janusz Witowicz

F-16F-16, fot. Janusz Witowicz

Honorowy patronat nad wystawą objął Prezydent Miasta Rzeszowa – Tadeusz Ferenc:

Partnerzy wystawy:

Fotografia nie zna granic

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru kwartalnika “Krynica” w Kijowie, w którym opublikowany został artykuł Agnieszki Szafirskiej o współpracy naszego stowarzyszenia z klubem fotograficznym “Kolumb” z Tysmienicy na Ukrainie.
„Krynica” – pismo mniejszości polskiej na Ukrainie. Redaktor Naczelny Dorota Jaworska, strona internetowa: www.krynica.kiev.ua

Cały numer oraz wcześniejsze można przeczytać m.in. tutaj: http://kresy24.pl/archiwum-kwartalnika-krynica/

Miesięczniki – październik 2016

Zapraszamy do lektury nowego numeru magazynu internetowego „Miesięczniki plus”.

W tym numerze na jedynce zdjęcie autorstwa Pawła Jakubowskiego “Miejski las”

W numerze:
– miesięczniki październikowe,
– miesięczniki tematyczne “Zielony”
– Rzeszów Street Photo – opublikowane na stronie www.fb.com/RzeszowStreetPhoto,
– Inspiracje – Paweł Olearka – Fotografia otworkowa
– wystawy – Worldwide Photowalk Rzeszów

Zapraszamy do lektury:


Czytaj online

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – “Miesięczniki”

1 miejsce – Paweł Jakubowski “Miejski las”

miejski-las

„Miejski las” Podoba mi się prostota tego ujęcia, a także złamanie zasady unikania połowiczności kadru. Ciężar optyczny obydwu części zdjęcia został dobrze wymierzony – statyka i minimalizm góra, kontra dynamika i złożoność dołu. Niejednoznaczność zdjęcia też jest na plus – niby poziom, a jednak pion w układzie elementów.

Agnieszka Mac Uchman

bez-tytulu-04

Przyjemnie ujęty Kazik. Niby w geście, niby w transie. Brak znajomości sylwety muzyka daje mnogość interpretacji. Trochę w tym kadrze sakralnego moralizatorstwa, trochę upojenia alkoholowego, ale przede wszystkim dobrze wychwycona koncertowa chwila.

Małgorzata Koszorz

bez-tytulu-01

Piękny przedplan zamykający w kadrze prostą, ale interesująco uchywyconą scenkę. Niby zwykłe wędkowanie, ale pokazane w sposób niezwykły. Takich kadrów warto szukać. Ptak, blik, kolorostyka wszystko tworzy niezwykły uroczyskowy klimat.

Wybór zdjęć – Paweł Totoro Adamiec
fotograf, charakteryzator, projektant, wykładowca uniwersytecki

Zdjęcie na papierze znajduje się w „Galerii Jednego Zdjęcia RSF” w Powoli Cafe.

2 miejsce – Janusz Witowicz “Po drugiej stronie czasu” – wybór RSF
po-drugiej-stronie-czasu

3 miejsce – Małgorzata Koszorz – wybór RSF
bez-tytulu-01

 

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – Miesięczniki tematyczne – “Zielony”

1 miejsce – Artur Wysocki – wybór RSF

01-zielony-2

2 miejsce – Małgorzata Korzec “Krajobraz snem pisany” – wybór RSF

02-krajobraz-snem-pisany

3 miejsce – Paweł Jakubowski “Matecznik” – wybór RSF

03-matecznik

Spotkajmy się… w centrum

Zapraszamy serdecznie do kolejnego wspólnego spacerowania z aparatem po Rzeszowie, dla odmiany tym razem w drugi weekend miesiąca.

Start – niedziela 11 grudnia 2016, godz. 11:00, zbiórka na na parkingu przy ul Słowackiego – przed budynkiem Elektromontażu.

Tym razem mamy bardziej konkretny plan – pójdziemy ul. Grodzisko przez Baldachówkę na Wierzynka (wyburzyli tam kamienicę i wybudują nową), Mickiewicza na Halę Targową, 8 Marca, plac targowy, potem BWA, synagoga i w stronę Rynku. Na Rynku ma być Świąteczne Miasteczko i lodowisko. Wg. programu miasteczko jest czynne od 12.00.

12fb

To już ostatni – 12 plener w tym roku. Zachęcamy uczestników do przesyłania zdjęć, także z wcześniejszych spacerów, ponieważ chcemy zrobić z tego wystawę.

Dla przypomnienia ogólne założenia:

  • Plener otwarty jest dla wszystkich chętnych do spacerowania z aparatem ?
  • Ze zdjęć potem robimy wspólną galerię na stronie RSF i fanpage’u RSF, a wybrane zdjęcia trafiają na Rzeszów Street Photo – każdy może przesłać maksymalnie 5 szt na adres miesieczniki@rsf.rzeszow.pl.

Rzeszowskie Stowarzyszenie Fotograficzne