Janusz Witowicz

Zapraszamy do obejrzenia fragmentu z bogatego portfolio naszego nowego członka RSF – Janusza Witowicza, który prezentujemy na stronie www.rsf.rzeszow.pl/portfolia/janusz-witowicz/

Janusz Witowicz
(ur. 16 XII 1937, w Tarnopolu), absolwent I Liceum (1955), studiował na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej (1955–60), artysta, fotografik, specjalizuje się w fotografii kreacyjnej, prace swoje prezentował na wielu krajowych i zagranicznych wystawach, uzyskał ponad 30 medali oraz liczne wyróżnienia na konkursach fotograficznych.

O sobie:
Fotografia jest dla mnie sposobem na życie. Fotografuję od 60 lat. Na początku było to raczej hobby, potem bardziej świadome wyrażanie swojego stosunku do świata, wreszcie źródło utrzymania.
Inspirowały mnie wydarzenia, te mniej ważne i te najważniejsze. Miałem wiele szczęścia uczestniczyć w wydarzeniach (1956 – 2000) z pozycji dziennikarza.
Najważniejsze osiągnięcia:
– w 1984 roku zostałem przyjęty do ZPAF-u,
– moje nazwisko znalazło się w “Antologii Fotografii Polskiej 1839 – 1989” Jerzego Lewczyńskiego,
– pierwszy sukces – I miejsce w II wystawie Fotografii Artystycznej Studentów Warszawy 1966.

W stowarzyszeniu od 2016 roku.

Czytaj online

“Obiektywnie o lotnictwie” wystawa fotografii lotniczej Piotra Szalczyńskiego na lotnisku Rzeszów – Jasionka

Zapraszamy serdecznie do obejrzenia wystawy fotografii lotniczej autorstwa Piotra Szalczyńskiego “Obiektywnie o lotnictwie”, którą od 8 do 30 lipca będzie można oglądać na lotnisku Rzeszów – Jasionka w terminalu pasażerskim na 1 piętrze.

plakat2.cdr

Przykładowe zdjęcia Piotra można obejrzeć w jego portfolio na stronie: https://www.rsf.rzeszow.pl/portfolia/piotr-szalczynski/

Czytaj online

Piotr Szalczyński 3-states-of-flight_4757641032_ofot. Piotr Szalczyński

Piotr Szalczyński blur_8193396275_ofot. Piotr Szalczyński

Piotr Szalczyński flares_8665523486_ofot. Piotr Szalczyński

Piotr Szalczyński fly-by_10411552753_ofot. Piotr Szalczyński

Piotr Szalczyński mil-mi-24_6130356247_ofot. Piotr Szalczyński

Piotr Szalczyński prandtl---glauert_5891431154_ofot. Piotr Szalczyński

Spotkajmy się… przy Pałacu Jędrzejowiczów

Zapraszamy serdecznie do kolejnego wspólnego spacerowania z aparatem po Rzeszowie.

Start – niedziela 3 lipca 2016, godz. 7:30, zbiórka na na parkingu przy ulicy Partyzantów (obok Pałacu Jędrzejowiczów – obecnie szpitala gruźliczego). Nie ma ustalonej trasy idziemy gdzie i ile nas nogi poniosą :).

06fb

  • Plener jest cykliczny, i odbywać ma się w każdy pierwszy weekend miesiąca.
  • Plener otwarty jest dla wszystkich chętnych do spacerowania z aparatem ?
  • Ze zdjęć potem robimy wspólną galerię na stronie RSF i fanpage’u RSF, a wybrane zdjęcia trafiają na Rzeszów Street Photo – każdy może przesłać maksymalnie 5 szt na adres miesieczniki@rsf.rzeszow.pl.

Miesięczniki – maj 2016

Zapraszamy do lektury nowego numeru magazynu internetowego „Miesięczniki plus”.

W tym numerze na jedynce zdjęcie autorstwa Estery Kulawskiej

W numerze:
– miesięczniki majowe,
– miesięczniki tematyczne “Odbicia”
– Rzeszów Street Photo – opublikowane na stronie www.fb.com/RzeszowStreetPhoto,
– inspiracje – Marcin Ryczek
– plenery – Nowe Miasto.

Zapraszamy do lektury:


Czytaj online

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – “Miesięczniki”

1 miejsce – Estera Kulawska
Estera Kulawska

Wybór zdjęcia miesiąca

Portret jest jednym z najczęściej realizowanych fotograficznych tematów już od zarania dziejów tego medium. Pierwsze dagerotypy czy też kalotypy – to w dużej mierze portrety. Oczywiście klasyczny, dziewiętnastowieczny portret fotograficzny pełnymi garściami czerpał z tradycji malarskiej. Wybicie się na „wizualną niezależność” tego rodzaju zdjęć nastąpiło w pierwszych dekadach XX wieku wraz z pojawieniem się w kulturze takich zjawisk jak m.in.: dadaizm, konstruktywizm czy Bauhaus. Ten nowoczesny sposób obrazowania zmienił sposób postrzegania rzeczywistości także przez fotografów, umożliwiając powstawanie prac, które nie mieściły się w ramach klasycznie pojętego konterfektu.
Portret, który uważam za najlepszą pracę wśród zdjęć poddanych mojej ocenie, jednoznacznie zrywa z tradycją malarską. Punkt widzenia kamery, ścisłe kadrowanie, przerysowanie perspektywiczne, specyficzna asymetria dolnej części twarzy (w symetrycznej przecież kompozycji), dynamizują ten, z założenia statyczny, obraz. No i oczy… nieprawdopodobnie intensywne, jak gdyby zapożyczone z fotograficznych autoportretów Witkacego czy też malarstwa Margaret Keane (tak na marginesie: osobiście nie jestem miłośnikiem twórczości tej ostatniej).
Zdjęcie jest dla mnie niepokojące z kilku powodów i to uważam za jego zaletę. Po pierwsze: nie potrafię ocenić ani wieku (dziecko czy osoba dorosła?), ani płci modela (modelki?) i ta „bezterminowość” oraz „adrogeniczność” jest niezwykła. Po drugie: mamy tu do czynienia z mrocznym klimatem jak w pracach Diane Arbus (pomijając oczywiście aspekt kompozycyjno-techniczny jej zdjęć, który jest zasadniczo różny). Po trzecie: ujęcie nieco z góry podkreśla dominację fotografa nad modelem i powoduje wewnętrzne napięcia, które budując ten obraz równocześnie prowokują pytania o komfort (czy raczej dyskomfort) modela. Po czwarte: kształt odbić światła w źrenicach stawia więcej znaków zapytania niż daje odpowiedzi (w tym przypadku pomijam ewentualny i dość trywialny fakt, iż może być to odbicie „schematu świetlnego” w studio). Po piąte: staram się nie oglądać horrorów, ale robię wyjątki w przypadku niektórych hiszpańskich – ze względu na nastrój i napięcie jakie potrafią zbudować. W przypadku analizowanego zdjęcia też nasuwają mi się pewne skojarzenia np. z „Sierocińcem” lub „Wezwanymi”.
Oczywiście nie byłbym sobą, gdybym nie wspomniał o minimalnych mankamentach natury kompozycyjnej, które pojawiają się w obrazie. Są nimi:
1/ jasna, podłużna plama po lewej stronie, zapewne fragment ucha, który można by „wygasić tonalnie” na etapie postprodukcji zdjęcia lub (co byłoby korzystniejsze) przesunąć nieco punkt widzenia kamery w prawo;
2/ układ kadru zbytnio „opadający w dół”. Przydałoby się trochę mniej jasnego dołu zdjęcia na korzyść ciemnej plamy włosów, która to zamykając kompozycję od góry, „odsunęłaby” fragment jasnej płaszczyzny czoła od górnej krawędzi kadru.
Podsumowując: autorowi portretu udało się stworzyć obraz niebanalny i zapadający głęboko w pamięć, obok którego trudno przejść obojętnie, co w czasach zalewającej nas zewsząd wizualnej miernoty jest niezwykle cenne.

Tadeusz Piotr Prociak
fotograf i projektant graficzny,
w latach 2006-2012 redaktor w czasopiśmie „Fotografia & aparaty cyfrowe”, autor kilkunastu albumów fotograficznych oraz licznych tekstów dotyczących fotografii, kierownik artystyczny kilkudziesięciu plenerów i warsztatów twórczych.

 

Zdjęcie na papierze znajduje się w „Galerii Jednego Zdjęcia RSF” w Powoli Cafe.

2 miejsce – Katarzyna Warańska “Miód” – wybór RSF
Katarzyna Warańska - miód

3 miejsce – EAgnieszka Mac Uchman – wybór RSF
Agnieszka Mac Uchman

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – “Miesięczniki tematyczne”
“Odbicia” zdefiniowane jako fotografie rzeczywistości odbitej w: lustrze, kałuży, masce samochodu i w czym tylko się da odbić, im dziwniej i ciekawej tym lepiej.

1 miejsce – Małgorzata Korzec “Manekin i ona” – wybór RSF
Małgorzata Korzec - manekin-i-ona

2 miejsce – Artur Wysocki “W czasie deszczu dzieci…” – wybór RSF
Artur Wysocki - W czasie deszczu dzieci...

3 miejsce – Grzegorz Kobiernik – wybór RSF
Grzegorz Kobeirnik 1

Wielka wystawa Street Dogs Of Poland w Galerii Nierzeczywistej RSF

WIELKA WYSTAWA FOTOGRAFICZNA “STREET DOGS of POLAND” zawita w lipcu do Rzeszowa.

-www

Zapraszamy serdecznie na kolejną odsłonę Wielkiej Wystawy Fotograficznej „Street Dogs of Poland”, która będzie miała miejsce 1 lipca 2016 roku w Galerii Nierzeczywistej Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego.

Wystawa stanowi podsumowanie 2-go roku istnienia Grupy Fotograficznej “Street Dogs of Poland”. Grupa została założona w styczniu 2014 roku na portalu społecznościowym Facebook. Obecnie skupia ona ponad 4 tys. polskich pasjonatów fotografii ulicznej mieszkających w Polsce, a także w wielu innych zakątkach świata. Także, na tym portalu znajduje się Galeria SdoP- miejsce gdzie regularnie publikowane są najlepsze i najciekawsze prace członków Grupy. Nadrzędnym celem Grupy jest promowanie polskich autorów oraz polskiej fotografii ulicznej. Aktualnie jest to największa polska Grupa Fotograficzna skupiająca pasjonatów tego rodzaju fotografii na portalach społecznościowych. W roku 2015 SDoP zrealizowała pierwszą swoją wystawę fotograficzną “30 wymiarów fotografii ulicznej- rok 2014”, która odbyła się w kilku miastach Polski i spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony autorów jak i oglądających.
Stąd pomysł, by w roku bieżącym kontynuować inicjatywę, przegląd najlepszych prac w formie wystawy, tym razem w szerszej formie.
Na wystawie zaprezentowanych zostanie 57 fotografii, w tym wyselekcjonowanych spośród około 360 fotografii wyróżnionych w roku 2015 tytułem “zdjęcia dnia” Galerii Street Dogs of Poland (i ponad 2 tys. wyróżnionych samą publikacją w Galerii), a także prac honorowych członków Grupy (Chris Niedenthal, Jacek Bonecki, Damian Chrobak). Wiele z prezentowanych prac zostało docenionych w międzynarodowych konkursach fotograficznych. Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja do oglądnięcia tak wielu świetnych fotografii wybitnych fotografów w jednej galerii.
Wystawa była prezentowana w tym roku w Gdańsku, Warszawie oraz Bielsku Białej, Rzeszów będzie kolejnym miejscem, gdzie będzie można ją obejrzeć.

Zapraszamy jeszcze raz bardzo serdecznie 1 lipca 2016 r. na uroczysty wernisaż wystawy. Rozpoczęcie o godz.18:00 w Galerii Nierzeczywistej RSF.
Wystawa będzie prezentowana w Rzeszowie od 1 do 21 lipca.

Galeria Street Dogs of Poland na Facebooku: https://www.facebook.com/streetdogsofpoland/
Grupa Street Dogs of Poland: https://www.facebook.com/groups/185448788331858/

Wystawa została objęta honorowym patronatem Prezydenta Miasta Rzeszowa.
logo_rz_pl                 herbRz

Podczas wernisażu o nasze podniebienia będzie dbać jak zwykle restauracja Per Tutti, a partnerem wystawy odpowiedzialnym za wydruk plakatów jest fabryka reklamy www.tpm.com.pl oraz wynajem apartamentów w Zakopanem bystrawoda.pl

pertutti fabryka_reklamybystra-woda

Zapraszamy na wernisaż wystawy Katarzyny Michno “Tańcem malowane”

Zapraszamy serdecznie na wernisaż wystawy fotografii Katarzyny Michno “Tańcem malowane”, który odbędzie się w piątek 10 czerwca 2016 roku o godz. 18:00 w Galerii Nierzeczywistej RSF.

plakat Kasiafba

Katarzyna Michno fotografią interesuje się od dawna, od kilku lat zaczęła fotografować „świadomie”. Cały czas szkoli się na różnego rodzaju warsztatach. Od 2 lat jest studentką Akademii Fotografii Dziecięcej, a w zeszłym roku została przyjęta w poczet członków Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego.

„Tańcem malowane” to debiut Katarzyny Michno, która podjęła się trudnej i ambitnej tematyki związanej z pasją dzieci tańczących w zespole tańca ISKIERKA. Dzieci cały swój wolny czas poświęcają pasji, trenując i ucząc się tańca w zespole, osiągają przy tym najwyższe wyniki na różnego rodzaju mistrzostwach i przeglądach w całym kraju i na świecie.
Tańcem malowany jest świat tych młodych tancerzy. W fotoreportażu autorka pokazuje nie sam moment wyjścia na podium, a momenty przed lub tuż po. Jesteśmy na zwykłej próbie tanecznej pełnej wysiłku, ciężkiej pracy i potu. Przenosimy się na zgrupowanie taneczne gdzie zwyczajowo od rana do wieczora przez długie godziny tancerze ćwiczą choreografie. W końcu jesteśmy na mistrzostwach gdzie autorka stara się wyłapać chwile bardzo ulotne i emocjonalne…. Widzimy moment tuż przed wyjściem na scenę pełen obaw i stresu. Widzimy chwile tuż po występie pełen łez i niepokoju, w końcu mamy moment ogłoszenia wyników, gdzie widać łzy szczęścia trenerki i dzieci.

2
fot. Katarzyna Michno

12
fot. Katarzyna Michno

Zapraszamy.

Miesięczniki – kwiecień 2016

Zapraszamy do lektury nowego numeru magazynu internetowego „Miesięczniki plus”.

W tym numerze na jedynce zdjęcie autorstwa Agnieszki Mac Uchman

W numerze:
– miesięczniki kwietniowe,
– miesięczniki tematyczne “Mototypia”
– Rzeszów Street Photo – opublikowane na stronie www.fb.com/RzeszowStreetPhoto,
– inspiracje – Robert Jachim
– warsztaty – Kolodion.

Zapraszamy do lektury:


Czytaj online

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – “Miesięczniki”

1 miejsce – Agnieszka Mac Uchman
Agnieszka Mac Uchman

Wybór zdjęcia miesiąca

Wybrałem klasyczny portret „bez tytułu”. Wprawdzie jest pozowany, ale jednocześnie niezwykle naturalny. Dobra kompozycja, a przede wszystkim światło i pomysł nim rozświetlenia pięknych płomiennych włosów. Jeszcze jest ważny element – piękne rozmycie tła i harmonia barw.

Andrzej Rutyna – ZPAF

Zdjęcie na papierze znajduje się w „Galerii Jednego Zdjęcia RSF” w Powoli Cafe.

2 miejsce – Artur Wysocki “W drodze” – wybór RSF
Artur Wysocki - W drodze

3 miejsce – Estera Kulawska “Ryś” – wybór RSF
Estera Kulawska - RYŚ

Wyniki comiesięcznego konkursu wewnętrznego RSF – “Miesięczniki tematyczne”
“Mototypia” zdefiniowana jako kreatywne poruszenie aparatu w trakcie robienia zdjęcia.

1 miejsce – Małgorzata Korzec “Impresja wydarta strachom” – wybór RSF
Impresja wydarta strachom

2 miejsce – Artur Wysocki “Wiosna w borze sosnowym” – wybór RSF
Wiosna w borze sosnowym

3 miejsce ex aequo – Jan Szczepański – wybór RSF
02

3 miejsce ex aequo – Katarzyna Warańska “Wichrem trącone” – wybór RSF
Wichrem trącone

Rzeszowskie Stowarzyszenie Fotograficzne